flere
FO-Aarhus på facebook

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

* betyder at feltet er nødvendigt

Debat/læserne mener

Læs debatindlæg fra Nicolai.dk samt kommentarer fra læserne.

Læs mere »

Deltag i debatterne ved at skrive en kommentar under artiklen.

17. maj 2017
LÆSERBREV

Af Henrik Vinther Olesen (RV), Folketingskandidat, Torben Dreier, Skoleleder FO-Aarhus og Morten Østergaard (RV), medlem af folketinget og politisk leder for RV.

Regeringen vil reformere de forberedende tilbud til unge, der ikke følger den lige vej fra grundskolen til en ungdomsuddannelse. Vejen hedder forenkling, men også at nedlægge produktionsskolerne. I stedet vil regeringen oprette 20 kommunale mastodontcentre, der skal varetage opgaven. Det er en dårlig idé, der er i direkte modstrid med de anbefalinger, som regeringens eget ekspertudvalg kom med for få uger siden.

Vi går ind for nærhed og mangfoldighed, gerne i en samlet ramme, så tilbuddene bliver koordineret, men vi ønsker ikke en centralisering.

Forslaget om kommunalisering overskygger en række i øvrigt gode forslag i regeringens udspil, der forenkler området, styrker de praktiske dele af uddannelsen og sammenhængen mellem de praktiske fag og de boglige fag.

Men de unge har ikke brug for kæmpeinstitutioner, som de skal rejse langt efter. De har brug for nærhed, fællesskab og voksne, de kan skabe relationer til.

Når regeringen foreslår kommunalisering, betyder det, at kommunerne reelt bestiller opgaverne hos sig selv. Det giver risiko for uensartede tilbud på tværs af kommunerne på et område, som kommunerne pr. tradition ikke har prioriteret specielt højt.

Det er en god ambition, at vi undgår, at de unge bliver kastebold mellem offentlige institutioner, blot fordi man har fejret sin 18-års fødselsdag. Derfor er det godt at ville styrke samarbejdet 'back office'. Vi kan sagtens sikre, at ingen unge falder mellem to stole, og skabe en klar ansvarsfordeling. Men det må ikke føre til, at vi dropper det, der virker bedst: forskellige tilbud til forskellige unge. I nære og stærke fællesskaber. Det er her, produktionsskolerne kan noget helt særligt, som der ikke er brug for mindre men mere af, hvis vi skal hjælpe flere unge på vej.