Portræt: Sune Liltorps firma skabte magisk skue
02. februar 2017
Imens tusindvis af fremmødte stod og beundrede filmen, der blev vist på havnebygningernes facader til Kulturhovedstadsåbningen den 21. januar, så stod holdet bag selv ganske anonyme helt i front og nød resultatet af mange timers arbejde og meget lidt søvn. Sune Liltorp fra Gimles film-linje Potemkin leverede med sit eget firma Plotpoint den smukke filmfortælling.
Af Maria Bjerrum Sørensen
Havnebygningerne ryster og eksploderer til en stor nebula med milliarder af stjerner, planeter, kosmisk støv og gas. "I have seen the future, written in your hand" synger den færøske sangerinde, Eivør Pálsdóttir, da rejsen går gennem rummet, inden vi ender på planeten jorden. En grøn, smuk jordklode rig på natur og dyreliv.
Her begynder mennesket at ankomme. Befolkningsvæksten og industrialiseringen forandrer langsomt jorden, og før vi får set os om, har vi et overflodssamfund. Vi vælter os i biler, huse, skyskrabere, kampfly, skibe og mere og mere skrald og forurening. Isen smelter. Skove brænder ned. Danmark drukner i vand.
Men så indfinder håbet sig til tonerne af en smuk duet mellem Eivør og den lokale sangerinde Luna Ersahin. "From the smallest seed, can grow, the tallest tree" lyder det samtidig med, at der frem fra en barnehånd spirer et frø. Frøet bliver til en plante. Planten til et træ med budskabet om, at vi skal gentænke vores fremtid. Vi skal bruge vindmøller og solceller, udvikle den bærdygtige energi, gøre byerne grønnere og cykle noget mere.
- Sådan gengiver Sune Liltorp det, vi så udfolde sig på havnens siloer forrige lørdag.
Maskinhuset - fra ide til film
Sune og resten af teamet bag Plotpoint Film Production fik i midten af december ekstra travlt på kontoret. De kunne nemlig bryste sig med at have fået tildelt opgaven - en filmfortælling om galaksen, jorden og menneskets eksistens til den store åbningsceremoni. Foran dem ventede en intens periode med kun en måneds tid til at nå i mål. Og det gjorde de så, forrige weekend, med bravour. "Selvom der ikke var meget søvn inde over til sidst. Der blev arbejdet i døgndrift, men man arbejder jo selvfølgelig under de rammer, der er" - fortæller Sune efterfølgende.
Hele plottet kan den britiske eventinstruktør Nigel Jamieson tage æren for. Sune beskriver Plotpoints rolle som det maskinhus, der skaber Nigels univers med alt fra animatics til effekter. En af udfordringerne den her gang, fortæller han, var det store format, som betød, at det samme billede skulle ud på 5 forskellige skærme i hvert sit udsnit. De var i alt fem til at løfte opgaven, hvoraf 3 af dem er en fast del af Plotpoint, og 2 var gamle elever fra Sunes filmskole Potemkin.
Rød tråd klædte Aarhus
Selv var han godt tilfreds med budskabets dybere mening: "Jeg synes, det var meget fint, at der var et politisk budskab i selve åbningsceremonien. Personligt synes jeg, det er vigtigt at sige noget om at være menneske i verden" siger Sune og fortsætter "Jeg synes, det passer meget godt til Danmark med sustainable energy, det at gentænke byrummet. Aarhus er jo også en cykel by. Man snakker om at lukke hele byen af for biler. Selvom det er lidt kliche, så er det dejligt, der er noget bag".
Hvad Sune derfor var mindre begejstret for var, når DRs egne værter fraveg hensynet til aftenens tema og talte lidt for meget om ingenting. Det blev dog langt fra overskyggende, understreger han med ordene "det var en vellykket åbningsceremoni, meget fint og rørende, og så var det fantastisk musik, der var skrevet til filmen".
Fuld fart frem med hænderne fulde
Sune er en mand med mange bolde i luften. Han lever i nuet, og kan da godt glemme en aftale i ny og næ. Distræt vil være det rette ord at bruge, hvis du spørger ham selv. Han er 42 år og bor i Ebeltoft, men er opvokset på Samsø.
Sune har selv gået på filmhøjskolen for mange år tilbage og siddet på radio dk som klipper. I 2001 startede han Plotpoint Film, som i dag er et erfarent og kreativt produktionsselskab. Deres arbejdsopgaver består af mange arkitektfilm over byggeprojekter. For eksempel den film, der viser, hvordan Dokk1 skulle komme til at se ud. Eller større projekter: "Vi lavede også en 360 graders film til en dansk stand ved verdensudstillingen i Sydkorea i 2012, hvor man var en del af universet".
Selvom man derfor skulle tro det, så er Plotpoints filmprojekter ikke Sunes eneste beskæftigelse. Han ser faktisk nærmere den del som en hobby. Hans primære beskæftigelse er filmskolen Potemkin, som ligger på Godsbanen i Aarhus. Skolen er et samarbejde mellem Aarhus Produktionsskole og Daghøjskolen Gimle.
"Dem, som går hos os, er en blanding af skoletrætte unge og unge, som kæmper med et og andet. Ja og så har de alle en interesse for filmverdenen. Det er fantastisk privilegeret at arbejde og have med engagerede unge mennesker at gøre, som brænder for at arbejde. Og jeg kan godt lide at undervise".
Og som om det ikke var nok til at fylde døgnets timer, så har Sune også hænderne fulde på hjemmefronten. Han har en dejlig stor familie bestående af sin kæreste og 5 mindre børn, heriblandt to sæt tvillinger. En god nattesøvn og et par fridage var derfor med god grund tiltrængt efter en meget smuk afslutning på Plotpoints bidrag ved åbningen af Aarhus 2017.
* Plotpoint Production Team bestod til dette projekt udover Sune Liltorp af Claus Lill Hagedorn, Bjarke Hvorslev Jensen, Arash Shadeh-Mohammadi, Martin Andersen og Kasper Nielsen.
* I kan genopleve hele den fortryllende aften helt ukommenteret lige her (programmet ikke længere tilgængeligt). Plotpoints film begynder 52 minutter henne. Den varer ca. 13 minutter.
* VIL DU LÆSE MERE OM POTEMKIN FILM, FINDER DU EN ARTIKEL HER.
* Billedet fra Aarhus Havn er taget af holdet bag Aarhus 2017 og tilgængelige for partnere.