Kommunikationsmedarbejder hos FO-Aarhus
På opdagelse i kunstens Aarhus
Hvornår er du sidst gået op opdagelse i din egen by? Som turister går vi gaderne tynde med guidebøger i tasken og kameraet klar, men det er ikke mange, der giver hjembyen samme nysgerrige opmærksomhed, når vi går ned igennem gågaden eller skynder os på vej på arbejde.
Trods truslen om ægte dansk efterårsvejr mødte en veloplagt Carl Ancher Pedersen fra AarhusGuiderne op og førte an gennem Aarhus’ gader. Før gruppen var nået 10 meter, var der allerede spottet tre kunstværker – fra Aarhus’ historie tilbage til vikingetiden, som popper op i simple streger fra en spilleplade, til den majestætiske rytterstatue af Christian X, som skuer ud over torvet.
”Se ned – lige her, hvor I står,” udbryder Carl Ancher begejstret og peger på et dæksel i brostenene, hvor Aarhus’ bysegl er trykt. ”Det viser byen ved flodens munding – Aros – og himmellegemerne, som skibene navigerer efter.” De to herrer, som er afbilledet, er henholdsvis søfolkenes helgen Skt. Clemens, som kirken i sin tid blev navngivet efter, og Skt. Paul med sværdet i jorden for at vise, at han kommer med fred.
Kig op, kig ned – få detaljerne med
På vej mod havnen er der stop på Bispetorv foran den smukke teaterfacade tegnet af Hack Kampmann og designet af billedkunstneren Karl Hansen Reistrup. Teatret blev indviet i år 1900 og er designet med inspiration fra forskellige stilarter i både konstruktion og udsmykning. Søjler i tempelstil, dekorationer i Jugendstil, smukke glasmosaikker og ørne-bort med inspiration fra et vikingebæger, der blev fundet i udgravningerne til byggeriet. ”Øverst sidder en djævel, som i årevis var kilde til fortolkninger om, hvordan han sad dér og hånede kirken,” fortæller Carl Ancher, som dog også understreger, at de rygter ikke har noget på sig.
En langt mindre iøjnefaldende detalje på Bispetorv er en ganske særlig sandsten indlagt i muren rundt om torvet. Et 140.000.000 år gammelt dinosauraftryk fundet i det stenbrud i Tyskland, hvor stenene til murværket blev hentet. Hvor mange aarhusianere har mon spottet den?
Med udsigt over den nye havnefront gør Carl Ancher det næste stop. Det første, der falder i øjnene, er det 210 kvadratmeter store portræt på Olav de Lindes pakhus, malet af street art kunstneren Hendrik Beikirch. Den portrætterede er anonym, men har fået en af byens bedste udsigter ind over havnefronten med bl.a. det – særligt om sommeren – populære springvand, der nærmest opfordrer til leg, Toldboden med sin karakteristiske facade af Kampmann og Reistrup samt Prins Henriks abstrakte havfrue, Sirene.
Dokk1 og dokken rundt
Turen fortsætter langs havnen og til Dokk1’s kunstsamling. Den store skulptur på kanten af havnebassinet er inspireret og formet af havguden selv, deraf navnet Poseidon. Carl Ancher beretter om ceremonien, hvor kunstnergruppen A Kassen lod 30 kg smeltet bronze mødes med og formes af havvandet for at danne udgangspunktet for det massive kunstværk. ”Tanken var, at de ville lade havet og havnen lave skulpturen,” fortæller han, før han leder gruppen videre ind under selve Dokk1-bygningen.
Magic Mushrooms hedder den imponerende oplyste omvendte by under Dokk1, skabt af kunstnerduoen Elmgren og Dragset. Fantasibyen består af 172 huse og er oplyst af LED-pærer i forskellige toner. ”Mange turister har forsøgt at identificere bygningerne og gætte på, hvilken by det er, men det er altså en fantasiby, de har skabt her.”
Længere ude langs vandet præsenterer Carl Ancer en særlig havneskulptur med en ganske særlig historie. Her illustreres havnestrækningens lange fortid som aktiv erhvervshavn med en flok havnearbejdere i færd med at læsse store sække med kaffebønner. Palle ”Hovedløs” Jørgensen, som er idémanden bag projektet, er selv pensioneret havnearbejder – og han sidder da også selv som del af skulpturen. Faktisk sidder han der også fra tid til anden og nyder havnen fra ’sin’ bænk, hvor også Carl Ancher selv er stødt på ham og har fået en historie eller to med videre. ”Jeg synes, det er fedt, man på den måde har holdt fast i det gamle maritime – også med navnet på Dokk1,” siger han, før turen igen går op i bygaderne.
Regn, rusk og røverhistorier
På vej gennem Fiskergade gør Carl Ancher et ekstra lille stop ved mindestenen for en vis Christian Jacobsen Drakenberg – verdens ældste mand. Ifølge ham selv. Som stenen læser, levede Drakenberg fra 1626-1772 og blev altså intet mindre end 146 år gammel. Han var, som Carl Ancher udtrykker det, måske den første udgave af en realitystjerne, en storyteller, som levede af at fortælle – mere eller mindre sande – historier om et liv, hvor han havde været sømand, levet som slave og endda havde været i klammeri med selveste Tordenskjold.
I Fiskergade indhenter vejrguderne gruppen, og der søges ly i en port, hvorfra Carl Ancher kan udpege gavlen med Mågekysset. Maleriet er fra 1985 og lavet af Hans Krull, og det er et af de karakteristiske Aarhus-værker, alle kender. Det er til gengæld måske ikke alle, der kender detaljerne bag; den portrætterede kvinde er sangerinden Kate Svanholm, og billedet var oprindeligt et pladecover.
Mindre kendt er det ellers markante kunstværk i loftet inde i Rømerhus, som nu huser Bestseller. Det er i hvert fald ikke mange af de handlende, der ser op fra deres indkøb, men det skulle de tage at gøre. Kunstneren Christian Lemmers har udsmykket hele loftshvælvingen med sit dystre værk, Dark Rain. ”Værket skulle være en projektion af det, man rummer i sit sind, også de mørke øjeblikke,” fortæller Carl Ancher, mens han udpeger forskellige figurer i de mørke streger.
Turen er her ved at nå sin afslutning, og gruppen er ved at være en regnvåd og kold forsamling, men alle går derfra adskillige indtryk og historier rigere. Lysten til at udforske Aarhus by er vakt, og der er heldigvis meget mere at se, meget mere at fortælle.
AarhusGuidernes ture arrangeres i samarbejde med FO Aarhus.
Læs mere om AarhusGuiderne
AarhusGuiderne har en række guidede ture rundt i Aarhus og omegn. Der er ture med forskellige temaer, på forskellige sprog og til forskellige målgrupper. I deres turprogram kan man læse mere om deres spændende program.